Klaar voor Black Friday 2024? 8 tips voor een goede voorbereiding
De zomer van 2024 is bijna ten einde en waarschijnlijk denk je er als bedrijf nog niet aan; Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst… De feestdagen staan sneller voor de deur dan je denkt.
Hoe zijn deze dagen je vorig jaar vergaan?
En wat waren de fouten die je hebt gemaakt, of juist de dingen die goed zijn gegaan. Wij gaan je een handje helpen door je 8 cruciale tips te geven.
Met deze handige tips kun jij je goed voorbereiden op Black Friday en de andere feestdagen. Laten we er samen voor zorgen dat we klaar zijn voor de feestdagen dit jaar!
Tip 1; Maak een Black Friday plan!
Begin met het plannen van de feestdagen. En dan bedoelen we niet een week van te voren. Maak een plan met een duidelijke tijdlijn. Wanneer moet je wat geregeld hebben?
Heb je de juiste inkopen gedaan? En heb je wel gedacht aan de levertijden van materiaal? De economie van nu zorgt voor schaarste van materialen. Zorg daarom dat je een solide plan hebt.
Vorm een superteam
Als je begint met het plan, stel een topteam samen. Begin met een goede brainstormsessie en kijk wie wat gaat doen. Verdeel de taken goed en zorg voor een wekelijkse vergadering. Met dit superteam ga jij ervoor zorgen dat jij de feestdagen tot een succes gaat maken!
Lessons learned
Dit is wat de meeste mensen vergeten. Leer van je gemaakte fouten. Bekijk wat er vorig jaar goed ging en wat er beter kon. Zorg ervoor dat je de gemaakte fouten van vorig jaar niet weer maakt. Een ezel…
Het is makkelijker gezegd dan gedaan, want een fout zit in een klein hoekje. Toch kun je, je zo goed mogelijk voorbereiden, door de fouten van vorig jaar in kaart te brengen en te voorkomen.
Maak een tijdlijn
Als je de taken hebt verdeeld en ziet wat er allemaal gedaan moet worden is het belangrijk om een tijdlijn te maken. Wanneer moet je wat geregeld hebben? En wie regelt het. Zorg ervoor dat je de tijdlijn in de wekelijkse vergaring bespreek en zo snel op de situatie kan inspringen. Houd je aan de tijdlijn en hou rekening met vertraging.
Plan van aanpak
Zorg voor een goede plan van aanpak. Als jij een goed plan hebt, sta je al met 1-0 voor. Bereid je daarom voor op de feestdagen en Black Friday met een superplan!
Tip 2; Maak een plan B, oftewel een Back-up plan
Dus jij dacht dat als je een superplan hebt alles volgens plan verloopt? Hier gaan de meeste mensen de mist in. Zelfs een waterdicht plan kan de soep inlopen. Al heb je intern alles voor elkaar, extern kan het misgaan.
- Wat doe je als je website eruit ligt?
- Wat doe je als er onverwachts meer werk binnenkomt dan verwacht?
- Wat doe je als je concurrent met een betere aanbieding komt?
- Wat doe je als producten niet op voorraad zijn door snelle uitverkoop, of een te late levering van je leverancier?
Zo zijn er 1001 scenario’s, waar je onverwachts mee te maken kan krijgen. En geloof ons, er gaat iets gebeuren. Maak daarom altijd een Back-Up plan voor de feestdagen.
Tip 3; Wat wordt je actie?
De Black Friday korting is over het algemeen de beste korting van het jaar. Zorg daarom dat je actie speciaal is. Als je normaal elke twee weken een mail verstuurd met een kortingscode, moet je op Black Friday een unieke actie verzinnen. Je kan niet met dezelfde actie aankomen als dat je altijd doet.
Zorg voor een speciale Black Friday actie.
Beloon vaste klanten
Bedankt ook goed wat je doet voor je vaste klanten. Heb je voor je vaste klanten dezelfde actie als voor nieuwe klanten? Stel dat je een online webshop hebt, kun je je vaste klanten belonen met een hogere korting. In je mailing naar je vaste klanten, geef je een andere korting dan op de website. Zo voelen vaste klanten zich speciaal en zullen ze terug blijven komen.
Tip 4; Zorg voor goed personeel
Deze tip lijkt misschien gemakkelijk, maar wist jij dat er een tekort is aan personeel. Dan hebben we het nog niet eens over goed personeel. Goed personeel is altijd belangrijk. Dagen zoals Black Friday, Cyber Monday of Sinterklaas of Kerst, zorgen voor een indruk van je bedrijf. Presteer je goed op deze dagen, dan zullen klanten terugkomen. Jouw mensen zijn een visitekaartje voor het bedrijf. Zorg daarom dat je goede mensen hebt!
Bereid je personeel voor op de feestdagen
Een training of een cursus kan nooit kwaad. Vooral voor deze dagen moet je je personeel goed voorbereiden. Zorg voor een draaiboek, zodat iedereen weet wat die moet doen.
Voldoende personeel?
Een extra handje kan deze dagen geen kwaad. Kun jij alle pakketten verwerken deze dag? En heb jij voldoende personeel om de telefoontjes en mailtjes te beantwoorden?
Tip 5; Zorg dat je bereikbaar bent voor de klant
We hadden het net over goed personeel en getrainde mensen. Voldoende personeel is misschien nog belangrijker. Niet alleen voor de druk van je vaste personeel, maar ook voor de klant. Elke klant waarvoor je niet bereikbaar bent, kan weglopen.
Hoe ben je bereikbaar?
Zorg niet alleen voor extra handjes, maar bekijk ook via welke kanalen je bereikbaar bent. De meeste bedrijven zijn via de telefoon en per e-mail bereikbaar. Heb je wel eens gedacht aan andere kanalen? Zo kun je eenvoudig een chat via je website laten draaien of bereikbaar zijn via social media.
Reageer direct!
Bedankt voor uw email, wij streven ernaar om binnen 24 uur te reageren. Vind jij zo’n tekst ook zo irritant? De meeste klanten zitten al bij de concurrent die wel direct reageert. Op dagen zoals Black Friday is bijna iedereen druk en heeft niemand zin om te wachten. Zorg daarom dat je genoeg mensen hebt die direct kunnen reageren. Of het nou op de chat is of via de telefoon of e-mail, reageer direct!
Tip 6; Denk aan je verpakkingsmateriaal en verzendlabels
Bijna elke offline shop heeft tegenwoordig ook een webshop. Heb je hier nog niet aan gedacht? Dan kun je nu nog een webshop laten maken! De online verkoop is de afgelopen jaren enorm gestegen. Vorig jaar zijn er miljarden pakketten verstuurd en hadden alle vervoerders het enorm druk.
Verstuur je pakketten? Zorg dan voor professionele labels. De handgeschreven etiketten kunnen echt niet meer… Verzendlabels kun je bestellen bij Crazylabels. Als je nog geen labelprinter hebt kun je kiezen voor een starterspakket. In dit pakket zit niet alleen een printer, maar ook verzendlabels.
Naast verzendlabels moet je goed denken aan je verpakkingsmateriaal. Zorg dat je voldoende in huis hebt.
Maak van je pakket een verrassing
Klanten houden van een verrassing. Zorg dat je pakket een feestje wordt. Personaliseer je pakket met zichtbare reclame van je bedrijf. Verras je klant met iets leuks. Dit kan van een koekje, tot een pen tot een handgeschreven kaartje. Neem de aandacht als het gaat om de verpakking van je pakket. Dit zorgt ervoor dat je erboven uitsteekt en je uniek bent. Iedereen vindt het leuk om verrast te worden, vooral met de feestdagen.
Tip 7; Denk aan de levertijden van materiaal
Heb jij rekening gehouden met wereldwijde leveringsproblemen? Waar voorheen bijna alles op voorraad was, zijn de levertijden nu soms wel drie tot vier maanden. Ben je al te laat? Zorg dan nu nog voor een alternatief. Zorg voor voldoende voorraad. Loopt het dan net iets harder dan verwacht? Dan weet je zeker dat je kunt leveren. Loopt het wat minder dan verwacht, dan verkoop je de voorraad vast in de komende maanden.
In de gekke tijd van nu, kun je beter net iets teveel hebben.
Tip 8; Weet jij waar alles ligt? Zorg voor een logistiek plan
Als je een megabedrijf hebt, heb je waarschijnlijk alles goed voor elkaar. Maar middelgrote bedrijven of kleine bedrijven hebben geen engineering team die aan 5S denkt of alle voorraad op de juiste plek hebben. Eigenlijk is het heel eenvoudig. Je kunt al je producten markeren met bijvoorbeeld Dymo labels. Je kunt hiervoor gekleurde Dymo labels gebruiken om het nog makkelijker te maken.
De kleine producten kun je markeren met lettertapes. Wist je dat je de Dymo labels ook kunt gebruiken als magazijnetiket? Of barcode-etiket? De Dymo labels zijn multifunctioneel en verkrijgbaar bij Crazylabels.
Met deze 8 tips ga je goed voorbereid Black Friday 2024 tegemoet! Je hebt minder stress tijdens de feestdagen en samen met je personeel kun je er een feestje van maken. Wij wensen jou succes de komende tijd en hopen je terug te zien bij Crazylabels!